Kundklubb och kundlojalitet

Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

Kundklubbens huvudtanke är att leda till kundlojalitet. För att få trogna kunder försöker varje företag oavsett vilken bransch det verkar i att skapa någon form av förmån. Den förmånen kan kläs i en speciell form. Den formen kallas då för kundklubb. Att ingå i en kundklubb kan medföra olika saker beroende på klubben själv. Så beroende på dina intressen och specifika önskemål kan du alltså välja en klubb som passar just dig. Vanligaste är det att ingå i en kundklubb tillhörande olika kedjor. Det kan vara allt från matkedjor till klädkedjor. Bra exempel är H&M och ICA som har stora kundklubbar med olika och intressanta förmåner.

 

 

Varför ska du ingå i en kundklubb?

Varför ska du ingå i en kundklubb? Ja, det beror lite på vilken klubb det handlar om. I vissa fall väljer man att ingå i en kundklubb för att kunna göra saker tillsammans med de andra kunderna. Vissa klubbar organiserar olika evenemang. I andra fall gör man det för att ta del av förmånerna som klubben för med sig. Till exempel finns det exklusiva klubbar i Monte Carlo där man kan få rabatt på lyxiga smycken eller så kan man till och med få låna fantastiska örhängen och halsband om man är en VIP medlem. Varför kundklubb? För att få något utöver det vanliga, helt enkelt.

 

Olika kundklubbar  – olika förmåner

Ja, så enkelt är det alltså. Olika kundklubbar har olika förmåner. Det kan vara svårt att jämföra fördelarna då dessa kan vara oändligt många. Som det sades tidigare är det vanligt att ingå i en kundklubb som är en del av en klädes-, eller matvarukedja. En sådan klubb brukar lämna olika rabatter på kedjans produktsortiment. Är du medlem kan du alltså utnyttja extra låga priser som andra inte kan. Just den förmånen gör kundklubben attraktiv och lockar till sig flera medlemmar.